Lucie Gottlieb, Tomas Sjögren, Viktor Landström Fröjd
Fibrous Fungus Fingers
14/3 - 13/4 2025
Opening:
Friday 14 March: 17:00 – 21:00
Curator: Johan Lundin

SV
Fibrous Fungus Fingers innehåller verk av Lucie Gottlieb, Viktor Landström Fröjd och Tomas Sjögren. En grotesk blomma, ett löstyckt ben, en flöjt, ett eko, en kyrka av trä. Du uppmuntras här att utforska varandets vidsträckta gränsland — en plats full av möjligheter, hopp och förtvivlan, där förruttnelse och pånyttfödelse är tvillingkrafter i ständig rörelse. Här finns ingen synlig moral, inga slutsatser. De lyckliga sluten glider undan.
EN:
Fibrous Fungus Fingers presents the works of Lucie Gottlieb, Viktor Landström Fröjd, and Tomas Sjögren. A grotesque bloom, a severed leg, a flute, an echo, a church of wood — encouraging each one of us to explore the vast liminality of our own being. Boundaries blur, and transitional states emerge, where rot and rebirth are twin forces in perpetual motion. Here, there is no discernible moral nor clear resolution and happy endings remain elusive.
SV:
Lucie Gottlieb arbetar med traditionella glasmålningstekniker. Med en medveten känsla av naivitet strävar hon efter att återgå till glasmålningens ursprungliga syfte: att skildra berättelser genom myter och bibliska beskrivningar, och vägleda människor genom cykler av övergång, död och pånyttfödelse. Hon hämtar inspiration från symboler och figurativa berättelser, där hon flätar samman trådar av fabler, folklore och mytologi – rör upp dammet, återbesöker välbekanta marker och bygger broar mellan äldre berättartraditioner och nutida reflektioner kring förändring och samlevnad.
Med hjälp av 3D-tekniker och spelmotorer framställer Tomas Sjögren ett virtuellt universum som blickar mot en postdigital animistisk kosmologi, bortom flora och fauna, materia och fenomen. Hans verk sätter scenen för en lekfull och humoristisk omdefiniering av det heliga i en värld där mänskligheten förhäxats av digitala flöden. När hans digitala objekt och platser omvandlas till handvävda bildvävar och träskulpturer ifrågasätts plötsligt deras ”digitalitet” – som om den värld av ettor och nollor vi betraktar som overklig i själva verket bär på en egen natur, materialitet och mytologi, som ännu väntar på att upptäckas.
Viktor Landström Fröjd bygger sina kortfilmer av hittat videomaterial som han styckar upp och blandar med egna videoklipp och animationer. Filmprojekten tenderar att expandera och förgrena sig till andra medier såsom måleri och skulptur. Materialet flyter fritt mellan olika teman och stämningar, men uppehåller sig vanligen kring frågor om kroppens och jagets yttre gränser – en oroande misstanke om att vi egentligen är helt porösa, utspridda och utspillda i världen och människorna runt omkring oss. I Viktors arbete är den här insikten en källa till både tröst och fasa.
Med stöd av Malmö stad och Kulturrådet.
EN:
Lucie Gottlieb works with traditional stained-glass techniques. With a deliberate sense of naivety, she aims to go back to the original purpose of stained-glass: to depict stories through myths and biblical descriptions, guiding individuals through cycles of transition, death and rebirth. She draws from symbols and figurative narratives, weaving together strands of fables, folklore, and mythologies; stirring the dust, revisiting familiar grounds and bridging old storytelling traditions with contemporary reflections on transformation and coexistence.
Crafted with the use of mixed 3D techniques, Tomas Sjögren’s virtual universe glances toward a post-digital animistic cosmology beyond flora and fauna, matter and phenomena. His work sets the scene for a playful and humorous rekindling of the sacred in a world where humanity has become bewitched by digital feeds. Transposed into handmade tapestries and wooden sculptures, the "digitalness" of his virtual objects and spaces is suddenly put into question, as if what we perceive as the unreal world of ones and zeros may possess a nature, materiality, and mythology of its own—yet to be unveiled.
Viktor Landström Fröjd makes his short films from found footage that he cuts up and mixes with his own video clips and animations. These film projects tend to expand and branch out into other mediums such as painting and sculpture. The material flows freely between many different themes and atmospheres, but usually dwells on questions about the outer borders of the body and the self – an unsettling suspicion that we are actually completely porous, dispersed and spilled out in the world and the people around us. In Viktor’s work this realization is a source of both consolation and fear.
With support from Malmö stad and Kulturrådet.