Madeleine Aleman  (SE)
Vala T. Foltyn
(PL/DK/SE)
Sebastian Wahlforss 
(SE)

Ways of Journeying
3/9-3/10 2021


Filmvisning 4, 20 och 29 september
Madeleine Aleman (SE)

Performance Fredag 24 september 19:00
Vala T. Foltyn (PL/DK/SE)
Malmö Gallerihelg


Curator Maria Norrman


Utställningen Ways of Journeying visar tre konstnärer som alla arbetar kring ritualer, resor, drömmar eller meditationer.

Journeying är en term med dubbel betydelse som används både för att beskriva en individs andliga väg, vilket kan innebära att resa i den fysiska världen, men också för att beskriva resor i en drömlik värld, genom meditation eller andra influenser.


Sebastian Wahlforss film Fragments of Illumination (18 min, 2017) är en utforskning av filmintensiteter och ljuset, som är kopplat både till filmmediet och filmens ämne: staden Varanasi, Indien, även känd som Kashi vilket betyder lysande på sanskrit.

Fragments of Illumination är en drömbildsliknande resa genom staden på natten. Svartvita bilder intensifierar ljuset och mörkret när Wahlforss agerar som en åskådare av Varanasi och väljer noggrant sina filmfragment för att inte falla djupt in i filmklichéer. Filmen mediterar över resenärens tillstånd, nyfiken på sin omgivning, knyter an från avstånd till det han ser, till människor och icke-människor.

Sebastian Wahlforss (f. 1982 i Stockholm) arbetar med frågor om medvetandet och representation utifrån ett post-materialistiskt perspektiv. Han har medverkat i utställningar på bl. a. Ujazdowski CCA (Warszawa, Polen), The Bomb Factory (London, England), Coyote (Stockholm, Sverige) samt visat sina filmer på Göteborg Film festival och Visions du Réel (Nyon, Schweiz).



Madeleine Aleman använder metoden Aktiv imagination när hon skapar sina verk. Metoden är utarbetad av psykoanalytikern C.G. Jung och leder till ett slags meditativt tillstånd som öppnar upp en person för det omedvetna och för den andliga världen. Aleman arbetar med historiska personer, såsom läkaren och författaren Axel Munthe (1857-1949), mystikern Emanuel Swedenborg (1688-1772) och konstnären Hilma af Klint (1862-1944) som Aleman har en mycket nära koppling till.

I utställningen på Galleri CC visar hon svarta tavlan-teckningar, gjorda direkt efter att ha använt Aktiv imagination. En av tavlorna kommer att byta motiv och tecknas om varje vecka.

Under utställningsperioden kommer Aleman att vara värd för tre filmvisningar där hon visar dokumentation av tre performancemiddagar gjorda för Munthe, Swedenborg och af Klints andar, plus inbjudna gästandar. Aleman pratar med dem, ställer frågor och förmedlar deras svar till oss. Hon avslutar varje tredelad performance med en ljudritual. Korta versioner av dessa middagar visas i utställningen.

Madeleine Aleman (f. 1959 i Stockholm) använder olika material och tekniker i sin konst, men drivkraften är densamma; hon integrerar sina passioner, nämligen konst, psykologi och andlighet. Sedan 2012 har hon uttryckt sig genom performance, teckning och grafik. Aleman praktiserar olika tekniker för att nå hypnagoga tillstånd och hon använder också det kinesiska oraklet I Ching för att spå. Att försätta sig själv i hypnagoga tillstånd som konstnär erbjuder möjligheten att rensa bort lager av förutfattade föreställningar, att komma runt inbyggda vanemönster och att hitta ett mer direkt, inre uttryckssätt.

Madeleine Aleman har studerat vid Konstfack och är också certifierad bildterapeut. Hon har ställt ut runt om i Sverige och även i Spanien, Kina och Kanada. Hon bor och arbetar i Malmö.

www.aleman.se

Filmvisningsevent + förfriskningar eller en måltid, av Madeleine Aleman.
Gratis men bokning krävs. Besök eventsidorna för mer information.

4 September: Axels Måltid www.facebook.com/events/573396360453449/

20 September: En måltid i Swedenborgs lusthus https://www.facebook.com/events/177243111176170/

29 September: Hilmas måltid: https://www.facebook.com/events/514900189601851/



Event som kan ses genom gallerifönstret:

Madeleine Aleman tecknar en ny bild på en av de svarta tavlorna i utställningen, 7 och 21 september kl 16.00.



Vala T. Foltyn är performancekonstnär, forskare, queerhäxa. Hon är också grundare av Lamella - house of queer arts i Kraków, Polen. Hon arbetar för närvarande med sin forskning vid konsthögskolan i Malmö. Hennes forskningsförslag bearbetar idén om att queerläsa arkivet som en spekulativ praxis och ett försök att undergräva och återta förhållandet mellan makt och kunskap genom att spåra det osynliga, det dolda och förlorade. Projektet fokuserar specifikt på analysen av en hundraårig villa belägen i Kraków, vars historia och arv riskerar att glömmas bort. Villan byggdes 1907 och huserade under de senaste åren ett queert konst-community. Foltyn arbetar med föreställningar om trolldom och att queerläsa villans arkiv som en kartläggning av dess tidigare hyresgäster, spöken, drömmar, hallucinationer och andra icke-mänskliga varelser.

Foltyns installation i utställningen, "Witching the unspoken" är en queer översättning av arkiven till textilt material. Hon presenterar också performancedokumentationen "Vala for Aneta" av Maja Chiara Faber. Sorgeritualen utfördes 2018 i Foltyns tidigare hus, strax innan villan stängdes på grund av utvecklingsplanerna för området.


Vala T. Foltyn gör en live performance fredag 24 september kl 19.00. Performancen är ett återskapande av en sorgeritual, en queer elegi.



VIKTIG INFORMATION:
Håll avstånd till varandra, tvätta händerna, följ rådande rekommendationer och stanna hemma om du känner dig minsta lilla sjuk.



Öppettider är:
Torsdag - Fredag: 15:00 - 19:00
Lördag - Söndag: 13:00 - 17:00


Gallerihelgen:
Fredag 24 september: 15.00-22.00
Lördag 25 - Söndag 26 september 12.00-17.00