Charlotte Johannesson (SE)
Richard Krantz (SE)   
Yaloo (KR)

Amor Spiritus Computatoris
8/10 - 7/11 2021


Curator: Arngrímur Borgþórsson (IS/SE) och Sofia Wickman (SE)



Galleri CC är stolta att presentera utställningen Amor Spiritus Computatoris med konstnärerna Charlotte JohannessonRichard Krantz and Yaloo.


Yaloo, Charlotte Johannesson och Richard Krantz konstnärliga metoder är varierade och de närmar sig sitt ämne på olika sätt. Yaloos texturer, organiska och syntetiska, lurar sinnena, Richards cerebrala tillvägagångssätt för att skapa fysiska objekt från saker och begrepp som bara tidigare existerade i den digitala och teoretiska sfären och Charlottes no-nonsens, rättframma tillvägagångssätt, med hjälp av byggstenen i alla digitala bilder, pixeln.


Allt detta vänder tillbaka till motkulturen på 1990-talet, tanken på ”Cyberia”, det andliga riket (enligt definitionen av Douglas Rushkoff), som tidens rave-kids, shamaner och teknofilosofer hävdade att man kunde nå genom att berätta historier, dansa, gå in i en trans, göra hallucinogena läkemedel eller helt enkelt sitta framför en dator.


Medan uppfattningen om Cyberia, med sin vildt optimistiska framtidsvision, inte har visat sig som kidsen på 90-talet förutspådde (eller hoppades), och eftersom koncept, förhoppningar, lingo och hedonistiska praxis under tiden har blivit gamla, har vissa aspekter dröjt kvar och många, är fortfarande relevanta. Var ligger gränserna mellan de fysiska och digitala områdena? Är det digitala riket ett andligt område? Hur går man in i det?


En Nocco i soffan medan en bläddrar igenom sin smartphone kan ha ersatt svepandet av smarta drycker vid en bleep-rave i ett skumt lagerhus, men tanken på ett icke-fysiskt utrymme är centralt för båda. Det är det som binder samman dessa tre artister.


Deras tillvägagångssätt varierar brett, åtskilda av generationer, tid och geografiskt läge, men de arbetar alla med en fot i det "andra" riket; den digitala. Vi är stolta över att ha först samman dessa tre banbrytare.


Sofia & Arngrímur,
Galleri CC.




Charlotte Johannesson (f. 1943, Malmö, SE), bor och verkar i Skanör.
Johannesson är utbildad i traditionell vävning och har arbetat med spets, textilier och fiberkonst, för att nämna några. På 1960-talet grundade hon Ateljé Cannabis, en vävateljé som låg i bostadsområdet Lugnet i Malmö, på den tiden innan området revs. År 1979 föreslogs en byteshandel, en bekant som nyss varit i USA och förskaffat sig en APPLE II ville byta den mot Johannessons vävnad I’m no Angel, och så blev det. Strax därefter år 1981 och som enda kvinna, besökte Johannesson i världens första datamässa, WESCON i San Francisco. Med tiden började Johannesson kombinera sitt vävarbete med det digitala. Detta genom att använda sig av likheterna mellan vävstolens och den tidens dataprogram. Eftersom datorer vid den tiden saknade program för att skapa grafik utvecklade och lärde sig Johannesson på egen hand att programmera. Charlotte Johannesson är en av de första svenska konstnärerna som experimenterade med digital teknik och datorgrafik och anses vara en pionjär inom konsten att kombinera hantverk och digitala bilder. I 2017 visade Charlotte Johannessons Computer Graphics Original och vävnader på Malmö Konsthall, samt representerades i den Nordiska Paviljongen, 57:e Venedigbiennalen 2017. Under 2021 visades den första retrospektiva utställningen av Charlotte Johannessons verk på Museu Reina Sofia i Madrid. Utställningen Llévame a otro mundo (Ta mig till en annan värld) som visade 7 april till 17 augusti, var en av de första svenska separatutställningar. Vid Amor Spiritus Computatoris på Galleri CC visar Johannesson bland annat en serie faksimilen av Computer Graphics Originalen.



Richard Krantz (f. 1989, Götene, SE), bor och verkar i Malmö.
Krantz har en kandidatexamen i Fri Konst från Glasgow School of Art och tog sin masterexamen i Fri Konst på Konstfack 2017. Hans arbeten kretsar oftast om frågeställningar och tankar som berör humor (utan narrativ), paradoxer (i en slags patafysisk mening) och språk (med fokus på kommunikation).
Rent praktiskt tar sig konstverken ofta formen av skulptur, olika trycksaker, video, teckning och olika happenings. Han har också en förkärlek för att använda industriella framställningsmetoder. Senaste året har Krantz arbetat uteslutande med vad han kallar träkarvningar, ett slags reliefarbete med digitala förlagor.
Krantz konst har ställts vid bland annat Centre for Contemporary Art Glasgow, Ronneby Konsthall, Eldhunden / SKF, Gnesta Konsthalls Skulpturpark Art in the Green Box, Galleri Toll, Platform Stockholm, HangMen Projects och Embassy Gallery i Edinbugh.
Sedan 2020 driver han också klistermärkesförlaget Klistermärkesklubben.
https://krantzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.com/
https://klistermarkesklubben.net/



Yaloo (f. 1987, Incheon, KR), bor och verkar i Seoul och Chicago.
Yaloo är en sydkoreansk född bildkonstnär som arbetar med digitala medier. Hon fick en BFA & MFA från School of the Art Institute of Chicago (USA) med fokus på film, video, nya medier och animering. Hon var den första mottagaren av Lyn Blumenthal Memorial Fellowship från Video Data Bank. Hon fick Gold Award från AHL Foundation, NY. Hon är också nyligen mottagare av bidrag från Korea Arts Council och Incheon Foundation of Art and Culture, Sydkorea. Hon är en fullmottagare av Asia Cultural Center (Sydkorea), Headlands Art Center (USA), Fukuoka Asian Art Museum (Japan), La Bande Video (Quebec), Western Front Society (Kanada), Bemis Studio Art Center (USA ) och Vermont Studio Art Center (USA). Hennes verk har varit en del av ett antal solo-/gruppvisningar och festivaler i städerna som Chicago, Portland, New York, Quebec City, Malmö, Dresden, Fukuoka, Vancouver och Seoul.
www.yaloopop.com
@Yalooreality